Ko tikėtis ir kaip grįžus po atostogų susikalbėti su vaiku?

Vasarai įsibėgėjant ir vis labiau šylant orams, daugeliui galvoje jau sukasi atostogų malonumus primenantys vaizdai. O tėvams, atostogaujantiems drauge su mažaisiais keliautojais paprastai kirba ir kitos mintys – kaip suderinti suaugusiųjų ir vaikų atostogų eigą, kad neišsibalansuotų vaikų miego, valgymo ir kitų svarbių dienos ritualų ritmas? Ir kaip grįžus po atostogų vėl įvesti mažuosius į įprasto gyvenimo tempą? Apie tai, kaip ne tik smagiai praleisti atostogas su vaikas, bet ir grįžus nejausti didelio streso mintimis dalijasi ankstyvojo ugdymo psichologė, darželio „Istorijų namai“ Kaune įkūrėja Giedrė Sujetaitė-Volungevičienė.

Svarbiausia turbūt pradėti nuo suvokimo, kad bet koks įprastos rutinos ir gyvenimo ritmo pasikeitimas vaikui pasėja nerimą, todėl tiek atostogų pradžia, tiek pabaiga gali kelti įtampą ar net stresą. Tai ypatingai aktualu mažesniesiems – 1,5-2 metų atostogautojams. Pastebime, kad grįžus po atostogų tokio amžiaus vaikams adaptacijai darželyje gali reikėti nuo kelių dienų iki kelių savaičių. Vyresniesiems grįžti į seną ritmą lengviau – jie jau turi daugiau patirties, greičiau prisimena darželyje turimus draugus ir ritmą.

Kita priežastis, kodėl po atostogų vaikams taip sunku grįžti į „normalų“ gyvenimą, tai ryšio sustiprinimas su tėvais, artimaisiais, su kuriais leido atostogas. Juk per atostogas vaikams galime skirti ženkliai daugiau dėmesio nei įprastai, kai nuolat skubame ir laviruojame tarp darbo ir namų rutinos. Tuo tarpu per atostogas ir pramogoms, ir pokalbiams, ir kitiems maloniems dalykams laiko turime daugiau. Natūralu, kad grįžus vaikams nėra lengva paleisti tėvus ir vėl prisitaikyti prie kasdienybės, kurioje iššūkių yra daugiau.

Kodėl toks rūškanas? Juk mes atostogaujam!

Kad ir kaip gali būti nelengva po atostogų, atostogauti mums visiems yra tiesiog būtina. Per atostogas ne tik pailsime nuo kasdienybės, bet ir pasikrauname gerų emocijų, o vaikams tokie šilti atsiminimai ankstyvoje vaikystėje yra itin reikšmingi. Svarbu atostogoms tinkamai pasiruošti ir turėti omenyje, kad pereinamasis laikotarpis tiek „įeinant“ į atostogas, tiek iš jų „išeinant“ vaikams gali būti ilgesnis ir sunkesnis. Dažnai vaikai iš tėvų sulaukia priekaištų, kai nuvykę, pavyzdžiui, į kitą šalį tampa irzlūs, nepatenkinti. Regis, ko gi liūdėti, juk atostogos – tai malonumas ir reikia džiaugtis? Iš tiesų atostogų pradžia mažiems vaikams reiškia didelį pasikeitimą, tad susikaupusios emocijos, išsiveržiančios lauk ašarų ar kitu pavidalu yra natūrali būsena ir į ją reikėtų reaguoti ramiai. Paprastai užtenka vos kelių dienų ir mažylis jau perpranta naują ritmą, pamato dėsningumus, atranda malonių užsiėmimų.

Tokiems jausmų proveržiams reikėtų nusiteikti ir grįžus. Dėl šios priežasties būtų idealu susiplanuoti atostogas taip, kad grįžus iš kelionės dar turėtumėte bent vieną dieną po truputį įeiti į seną rutiną. Be to, toks pereinamasis laikotarpis naudingas ne tik vaikams, bet ir suaugusiems.

Amžina dilema – atsipalaiduoti ar stengtis negriauti rutinos?

Turbūt sutiksite, kad net ir labiausiai besistengiantiems turėti griežtą atostogų dienos planą, nepavyksta jo laikytis 100 proc. Ar tai blogai? Ne, juk per atostogas ir patiems norisi atsipalaiduoti, daugiau sau leisti ir nežvilgčiojant į laikrodį kas 10 minučių. Be to, priklausomai nuo to, kur atostogaujate, tam daug įtakos gali turėti ir aplinka. Pavyzdžiui, galbūt nespėsite pavalgyti pietų numatytu laiku, nes kavinėje teks ilgai laukti ir pan.

Atostogaujant su vaikais svarbu nubrėžti naujas, atostogų metu galiojančias ribas, nes visiškai paleidus vadeles vėliau jas sulaikyti gali būti iš tiesų sunku. Ribos gali kisti, svarbu kad jos būtų numatytos ir aptartos. Pavyzdžiui, ledų porcijų skaičius per dieną, filmukų žiūrėjimo laikas per dieną ir pan. Pastarųjų trukmei valdyti mūsų šeimoje labai pasiteisina smėlio laikrodukai – kai smėlis išbyra, sakome, kad baigti žiūrėti filmukus yra laikroduko, o ne mūsų, sprendimas.

Ką daryti, jei po atostogų darželyje sunkiau nei tikėtasi?

Na, o atostogoms pasibaigus, kaip jau minėta, reikėtų nusiteikti, kad įsivažiuoti į seną ritmą vaikui gali būti sudėtingiau nei priprasti prie naujojo – atostogų ritmo. Pasitaiko atvejų, kai prieš tai noriai lankęs darželį vaikas po atostogų čia eiti visai nebeturi motyvacijos, o adaptacija trunka ilgiau nei truko tik jam pradėjus lankyti darželį. Tokia reakcija yra normali ir dėl to stipriai išgyventi nereikėtų, vaikui tiesiog sunku išsiskirti po ilgesnio buvimo drauge. Be to, dažniausiai sunkus pats išsiskyrimo momentas, o pabuvęs darželyje po kelių minučių jau jaučiasi gerai. Svarbu ir patiems tėvams nerodyti įtampos prie vaikų – jeigu mažajam sunkiau adaptuotis, tiesiog leisti grįžti į vėžias savu tempu.

Paprastai ir darželyje po atostogų vaikams duodama daugiau laisvės. Pavyzdžiui, „Istorijų namuose“ stengiamės kuo daugiau laiko praleisti lauke, kur vaikai jaučiasi laisvesni, mažiau įpareigoti imtis konkrečių veiklų ir pan. Iš atostogų visuomet prašome atvežti įvairių suvenyrų, akmenėlių, kriauklių, nuotraukų, kad galėtume atostogų tematiką įtraukti ir į ugdymo procesą.

Gyvenimo įgūdžiai, kuriuos vaikai geriausiai įgyja žaisdami naratyvinius žaidimus, tampa ugdymo pagrindu. Istorijos, kurias žaidžiame „Istorijų namuose“, virsta gebėjimais visam gyvenimui.

Registruotis